sunnuntai 13. toukokuuta 2012

Grimsey & Hofsos

Matka oli mahtava.

Herätys oli hyvin aikainen, sillä päädyttiin vuokraamaan auto, koska bussilla olisi päässyt Dalvikiin, mutta pois ei. Minä ajoin, olimme hieman aikataulusta myöhässä ja päästyämme Dalvikiin lautta oli jo liikkeessä, mutta pääsimme kyytiin kuitenkin.Olo oli hyvin onnellinen -hetken, kunnes huomasimme kuinka paljon lautta huojui aallokossa. Vielä illalla kotiin päästyä tunsi koko kämpän huojuvan. Kamalaa toisin sanoen, mutta mitä nyt tyttö ei lunnien takia kestäisi. 3 tunnin lauttamatka tuntui elämäni pisimmältä, mutta kukaan meistä ei onneksi oksentanut. Ville näki myös jonkinlaisen valaan matkalla, minä satuin juuri katsomaan väärään suuntaan, hö.

Eyjafjordur jäi taakse keikkuvassa kyydissä
Grimseylle päästyämme aika maissa oli rajallinen, joten 45 minuuttia meni juoksennellen ympäriinsä yhdessä maailman kauneimmista paikoista. Heti ensimmäisellä kallion kielekkeellä näin lunnin! Se oli niin pieni ja suloinen, luulin niiden olevan paljon isompia.

Kyllä, siinä ne lentää!

Kielekkeiden reunoja tuli välttää pesäkolojen takia
Nuo valkoiset pisteet takana olevalla kalliolla on lunneja!

Eikö ole söpöjä! :)
Grimseyllä käytiin myös napapiiri-monumentilla, puolalaiselle Eweliinalle se oli iso juttu, ja olihan se ihan hienoa suomalaisellekin.

Kylteissä luki kaupunkeja ja matkoja
Lauttamatka takaisin oli paljon siedettävämpi, ja sää alkoi kirkastumaan. Kannella pystyi ottamaan jopa aurinkoa, pisamat alkaa jälleen näkymään.

Hi-oh sailor!
Päätimme lähteä Hofsosin uimalaan, tie oli yksi kauheimpia täällä kokemia, hyvin mutkittelevaa ja asfaltti muuttui hiekkatieksi varoittamatta. Välillä vähän pelotti ajaa, mutta maisemat oli todella kauniita.

Nättiä, eikö?
Hofsosin uimala oli yhtä ihana kuin ensimmäiselläkin kerralla, matkaa sinne oli noin 100 km, mutta se kannatti. Aurinko paistoi lähes pilvettömältä taivaalta ja tuntui kuin olisi meressä uinut. Mahtavaa.

Sundlaug eli uimala
Voisin sanoa, että Grimseyn reissu oli yksi parhaista Islannissa, jo pelkästään ihanien lunnien takia.

Perjantaina vuokrattiin myös auto ja käytiin Villen kanssa Myvatn -järvellä, Euroopan voimakkaimmalla vesiputouksella Dettifossilla, ja pienemmällä Sellfossilla (molemmat oli mahtavia), sekä Krafla -tulivuorella. Vihdoin Päivi pääsi tulivuorille! Päivä päättyi Myvatn Nature Bathissa, Blue Laguunin rauhallisemmassa versiossa, oli kivaa. Siitä reissusta kirjoittelen kun kerkiän, on hieman hektisiä nämä viimeiset päivät. Ja äitille vielä ihanaa äitienpäivää, pian tulen kotiin!

Nyt ollaan jo poistumassa kellarikolosta (eli asunnosta), on pakattu ja siivottu. Ensi yö vietetään Gula Villanissa (vaihtarien majatalo), kun huomenna tulee uusi vuokralainen tähän kämppään. Lento onneksi lähtee vasta illalla, niin kerkee vielä heittämään hyvästit työpaikalle ja postittaa kortit.