sunnuntai 11. maaliskuuta 2012

Hattuviikko

Tällä viikolla olen kunnostautunut aamuheräämisissä, (eli en nuku ainakaan puoleen päivään). Olen ollut siis töissä jo ennen 11, wou. Voisi jatkaa tätä reippailua, mutta ensi viikolla on jälleen iltaisin hommia, (päivällä kuitenkin hattujen tekoa ynnä muuta). Ehkä sitä projektisuunnitelmaa voisi ruveta tekemään, nuo kirjalliset hommat ei ole kyllä minun lemppareita, voisin vain mennä, tehdä ja touhuta, mutta koneella suunnitelmien näpyttely, ei ei. Minulle kunnostettiin konekin töissä, joten siellä olisi hyvä alkaa tuota virallista suunnitelmaa kirjoittamaan (ei olisi ehkä niin paljoa häiriötekijöitä kuin täällä minun kotikolossa).

Rosenborgin neljännestä kerroksesta, on ihan kiva maisema
Tiistaina menin tekemään suunnitelmia Virkidiin (kolmas kerros työttömille nuorille). Paikan pomon kanssa päätettiinkin, että hattutyöpaja on se minun "isompi" projekti, joka tulee olemaan osa työttömien nuorten aktiviteetteja (eli toisin sanoen heidän on pakko tulla, jos haluavat työttömyystukia). Monet työntekijätkin ovat olleet todella innoissaan ja haluaisivat itsekin osallistua (ehkä voin tehdä omanlaisen hattutyöpajan heillekin, vaikkapa työpaikan yhteishengen nostattamiseksi). Virkidissä ei minulle ollut paljoa tekemistä (muutama tunti aamusella muun muassa vohvelien paistoa, kortin peluuta ja neulontaa), sillä monet nuorten aktiviteeteista on urheilua muualla kuin Rosenborgilla. Lopun päivää jäi aikaa suunnitella malleja hattutyöpajaan. Internetin ihmeellisestä maailmasta löytyi vaikka mitä ideoita, ja keksin niiden avulla kaksi mallia, jotka ovat suhteellisen helppoja toteuttaa. Jokin kolmas olisi vielä hyvä, ideoita?

Lippahatun tikkauksia

Pitsinen pillerirasia -hattu, yritin olla "oikea modisti" vesiliiman (ts. kovetusaine) kanssa
Hieman voisi vielä koristella ja pohtia, mitä tuolle pitsihatulle käy seuraavaksi.
Somisteet (ja niiden tekeminen) on kyllä parhaita juttuja hatuissa.
Olen jo oikeastaan päättänyt, että haluan käydä tuon hattukoulun loppuun, harmittaa kun se jäi kesken, mutta nyt olen kypsempi ja vahvempi ja kykenen ehkä elämään Helsingissä sen aikaa, että saisin sen ammatin (modistiopetusta oli myös Hämeenlinnassa ja Seinäjoella, eli voisihan sen muuallakin tehdä)! Hattuja tekevä yhteisöpedagogi ei kuulostaa yhtään hassummalta.

Tuo paikka on minulle kaikista tärkein täällä,
sinne on aina mukavaa mennä ja touhuta
ja sanoa pöydässä istuville ihmisille:  Góður dagur! :)

Islannissa on ollut paljon aikaa miettiä kaikenlaista, pohtia omaa elämää ja tapoja olla. Hyvinkin perimmäisiä kysymyksiä, kuten "kuka minä olen" pyörähtää mielessä aina välillä. Syvällistä, minäkö, hmm en kai. Mutta aikaa siis on tutkia vähän oman pään sisälle. Yleensä vain painan menemään elämässä, sen kummempia pohtimatta. Ehkä se on välillä ihan hyvä pysähdellä miettimäänkin.

Punktruninissa olen myös tehnyt kankaanpainantaa, ja saanut villapaitaan hihat kiinni! Ollaan siis ison kuvion teossa, hirvittävän hidasta, kokonaista neljä kerrosta 3 tunnissa, huh!

Olen vähän tykästynyt tuohon perus-islantilaiseen-tähti -kuvioon,
se on nyt jokapaikassa. Kankaanpainantaa siis.

Lopapeysa alkaa näyttämään villapaidalle!
Keskiviikkona kävin kokeilemassa Taek Kwon Do:ta ensimmäistä kertaa elämässäni ja oli hauskaa. Sitä on aina keskiviikkoisin, ja vielä ilmaiseksi yliopisto-opiskelijoille. Sain jalkaa potkittua korkeammalle kuin uskoinkaan ja fiilis jumppailun jälkeen oli superkiva. En ole saanut aikaiseksi käydä tankotanssimassa, mutta nyt on sentäs jotaki, jolla vähän pitää "kuntoa" yllä. Jalat oli hyvinhyvin kipeät seuraavana päivänä. :) Täällä tulee kyllä käveltyä todella paljon, niin paljon, että kohta farkut alkaa roikkumaan. Melko mukavaa. Vahingossa kesäkuntoon. ;)

Löysin vihdoin ne "kevät"kengät,
joita olin etsiskellyt, ja vielä puoleen hintaan!
I feel so tall in those. <3
Perjantaina neljännessä kerroksessa oli Drag Show -kilpailu, jota menin mielenkiinnolla katsomaan, kauniita "naisia" ja komeita "miehiä". Shown järjesti Rosenborgilla kokoontuva nuorten seksuaalivähemmistöryhmä/clubi, he olivat äänekkäitä ja hauskoja. :)

Yllättävän hyvin pojat osasivat korkeilla koroilla kävellä catwalkilla
Lauantaina osasin vihdoin käyttää bussia, menin siis Gleratorgille (ostoskeskukseen) meikki- ja hiusväriostoksille. Punaista hiusväriä ei ollut missään (en ymmärrä, mutta se on kaiketi "Irlannista tuodun orjan" väri, eikä siis kovin suosittu), ruskeanvaaleankuparin löysin ja nyt hiukset ovatkin tummemmat kuin aikoihin.

Löysin bussipysäkin (aluksi nekin olivat hukassa),
"hankalasta" aikataulusta oli otettava kuva, että sen muistaa...

Pysäkki oli keilahallin vieressä, minä haluun tonne
(vaikka minun superjättipeukalo ei mahdukaan mihinkään palloon)!

Kivoja värikkäitä taloja
Gleratorgin lähellä oleva joki

Illaksi menin vaihtareiden luo ja Postusbariniin, uudet kengät alkoivat jo sattumaan kaikesta siitä rankasta tanssimisesta, mutta oli kyllä hauskaa!

Erasmus-people. ;) from Belgium, Italy & Finland x2 <3
Tänään olen ihan "inside lazy", ja katselen ehkä leffaa ja neuloskelen, illalla olisi myös Islantilaista ruokaa Gula Villanissa, varmaankin melko lihapitoista, joten en tiedä onko siellä minulle oikein mitään syötävää. Olisihan se mielenkiintoista nähdä, kuinka karua ruokaa täällä syödään (yhä kummastelen mätää haita, valasta, puffinia, sekä lampaanpäitä). Iyh, not for me. :D

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti